Monday 17 September 2012

tutp itu perlindungan....malu itu perhiasan

assalamualaikum pembuka bicara....
lama bercuti di jb, dah malas pulak nak balik keje...huhuhu. cuti yg lepas saya berjaya memberanikan diri naik bas mlm2 turun kat skudai parade. keesokan harinya masa saya diisi dgn memasak juadah open house kat umah kakak saya. menu utama, mee hoon sup, paprik, sambal udang, dan yg paling sedap dan cantik...hhahaha kek buatan saya sendiri. ini lah hasilnya...
 


open house tu khas utk keluarga sahaja, mlmnya semua keluarga berkumpul dan semyg berjemaah bersama, lepas tu, usrah bermula sampai la ke isyak. after isyak sesi makan2 sampai pecah perut.hehhehe........

sebenarnya, bukan nak cite pasal ni, ceritanya pasal aurat wanita. memng sukar utk dijaga berbanding lelaki. ianya harus menutupi seluruh anggota kecuali muka dan pergelangn tangan. sbb itu lah ade yg kata......


sebagai seorg muslimat, kite seharusnya berbangga dgn apa yg ditentukan oleh ALLAH, dahulunya saya juga berikir "kenapa perlu ditutp, bukankah merimaskan?" mcm2 lagi, kalau pakai tudng labuh ckit mula la, org panggil ustazah, pakai baju longgar ckit mulalah gelaran alim la, tunjuk baik la.....saya da alami semua tu, permulaan yg baik itu amat menyakitkan, tetapi penghujung penghijrahan itu akan rase manisnya.

berbungkus itu x semestinya selekeh. pada permulaan, saya juga x pandai menggayakn tudung, asyik2 pakai tudung yg sama dan warna yg sama iaitu hitam. kadang2 x confident langsung dan bertekad untuk jadi seperti dulu, tapi atas dorongan rakan2 saya makin kuat.....x kisah la, mcmane saya lilit tudung tu, nak pakai tebalik ke, org gelak ke, saya x kesah asal masih menutup.

geng khemah ( org2 bertudung besa) bukan la menunujukn die alim dan tahu semua hukum agama. tetapi, at least mereka2 ni tahu mana yg perlu di tunjuk dan mana yg tidak. dunia ni bukan tempat suke2, tp permulaan utk pergi menuju tempat yg kekal iaitu kampung akhirat.










freret6yhtryhtyhyregtryre



 banyk icon islamic yg cute molek kat tv tu, dieorg pon bertudung dan menutup, cantik je. the blogger "fatin". the singer "ainan tasneem" "najwa latif" the actress "wardina safiya" "yat" "diana amir". and my favourite icon nowadays irma hasmie. dieorg islamic dan sejuk je mata memandang kan.


hurmmm.....cantik kan ????? tp saya x de kekuatan utk memakainya, saya berpendapt jika saya bertudung sebegini sikap perlu diperbaiki. tangungjwb juga semakin besar. jd, saya hold dulu...kalau saya teringin saya akan pakai kat bilik, sambil berangan je...hehhehehe






















mohon doa yer......istiqomah itu susah :)






No comments:

Post a Comment