Tuesday 11 September 2012

kehebatan AL fatihah

assalamualikum pembuka bicara.....
 terkejut dgn panggilan phone seorg kawan, saya tiba - tiba terfikir apa yg membuatkn aku sebak dan shahdu dgn bacaan al fatihah seseorg pada ketika itu......

kawan saya bertanya apa yg boleh membuatkn hati seseorg menjadi tenang. terdetik kat ati. " dlu mase mule2 ak nak berhijrah apa yg bende yg menyakinkan ak utk berubah?" thiiiiinnnngggg' mcm magik show...... penghayatan al fatihah.....

saya cepat2 tinggalkan kerja  yg melambak bak gunung kinabalu ni, menaip entry special utk diri sya sendri....hehhehehe, sebagai peringatan supaya tidak lalai.


teringat masa dulu permulaan saya, disebbkn baru menjadi freshy  dalam mendlmi ilmu2 agama. the basic thing yg saya pelajri adalh memahami surah alfatihah. cik anna yg remind kan saya bende nie, die kate al fatihah tu pokoknya.

nak share something, kalau anda betul2 hayati surah al fatihah itu, terutama dlm solat, boleh menitik air mata lagi2 kalau yg memimpin (imamnya memberi penuh penghayatan dlm bacaan nya) permulaan perubahan kata cik anna cukup la dgn penghayatan al fatihah.....
insya allah akan nmpak impaknya. 

ayat yg ke 6: keep us on the right path......

giving us such a big meaning. 

meehhhhh translate dlm bhasa, biar lebih penghayatn.

[1] Dengan nama Allah, Yang Maha Pemurah, lagi Maha Mengasihani.

[2] Segala puji tertentu bagi Allah, Tuhan yang memelihara dan mentadbirkan sekalian alam.

[3] Yang Maha Pemurah, lagi Maha Mengasihani.

[4] Yang Menguasai pemerintahan hari Pembalasan (hari Akhirat).

[5] Engkaulah sahaja (Ya Allah) Yang Kami sembah, dan kepada Engkaulah sahaja kami memohon pertolongan.

[6] Tunjukilah kami jalan yang lurus.

[7] Iaitu jalan orang-orang yang Engkau telah kurniakan nikmat kepada mereka, bukan (jalan) orang-orang yang Engkau telah murkai, dan bukan pula (jalan) orang-orang yang sesat.

 walau mcmane pon kite tersasar dari track, allah tarik kite balik ke track yg betul.......
ALLAH itu pemurah lg maha mengasihani bukan????
jom kembali menjadi hamba yg setia.....
jom naikan level keimann kite.............
start to compete to grab the jannah........
ya RABB ku, bantu ak mengenalimu'


3 comments: