Sunday 9 September 2012

jodoh itu rahsia ALLAH

“ALLAH has already written the names of your spouses for you. What you need to work on is your relationship with ALLAH. HE will send her/him to you when you’re ready. It is only a matter of time.” 

so, don't try really hard to find your partner till u forget the main reasons of life.

 Muslimah, place your heart in the hands of Allah and He will place it in the hands of a man who He believes deserves it. Insya Allah.- Asyraf Zabani.

Jodoh itu rahsia Allah. Biar Allah yang tentukan. Sungguh, susunan Allah itu indah. Cinta & jodoh itu urusan DIA. Cintakan DIA itu urusan kita. Jika kita cintakan DIA, sudah pasti DIA akan temukan kita dengan orang yang mencintai kita di jalanNya kan? 

entry yg agak jiwang, sebenarnya dah lama nak post benda nie. ade kawn saya ckp "mcmane nak berusaha utk dptkn jodoh?" ade pule yg ckp " perlu ke berusaha utk dptknnya" dan " kan jodoh dah tertulis, biarkan je la, nnt dtg sendri" ( itu kate2 org yg da lose their hope).

saya kaitkan jodoh itu seperti rezeki, kalau seseorg itu tidak berusaha, adakah ALLAH akan terbangkn emas dari langit? even dgn berdoa itu pon berusaha namanya. tetapi didalam konteks jodoh ini. wanita terutamanya perlulah lebih meneliti cara usahanya dlm mendapatkan jodohnya.

bagi pendapt saya yg kurang ilmu agama ini, konsep berusaha utk mendptkn jodoh adlah memperelok diri, memperbaiki jati diri dan meminta pada ALLAH utk mendpt jodoh yg baik. bukan lah dgn berdiri dihadpn khalayak n buat announcement " sapa nak kahwin dgn saya" hahahaahaaaa......
itu bukn berusaha yg dimaksudkn.

kepada wanita yg kuat dan mempunyai keberanian pergilah minta org perantaraan utk merisik sang jejaka utk dilamar atau suruh lah sesiapa yg terdekat cari kan jodoh. itu adalah keputusan yg terbaik. tidak perlulah merisaukan sesuatu yg memang ALLAH sudah janjikan utk kite suatu saat nnt. risaukan tentag persediaan menghadapinya. menuju kealam perkahwinn bukan lah suatu yg mudah. kesetiaan, + kefahamn + kejujuran + kasih sayang + kestabilan ekonomi dan kesabaran itu kunci kebahagian.

  Jika Allah tidak menulis jodoh kita bersama kita tetap tidak akan bersama?  semua yang berlaku memang sudah tercatit di loh mahfuz sejak awal dahulu lagi. Tetapi dengan 1 sifat harus Allah, Allah boleh menukarnya jika Allah berkehendak untuk berbuat demikian. Kun fayakun (Jadilah, maka jadilah). Jika Allah tidak boleh menukar peraturan yang Dia cipta maka bukan tuhanlah Dia.
 semua itu ditangan ALLAH, kekadng, org yg kite paling benci itu jodoh kite, kekadang org yg kite x sangka2 itulah jodoh kite, kadang2 juga jodoh kite itu adalh org yg kite x kenal. oleh itu, jangan lah terlalu angkuh dan terlalu mendongak langit dgn apa yg kite miliki.

 Siapapun jodoh kita, kita tak boleh hanya duduk menunggu & berserah sebab kita di tuntut berusaha, berdoa & Tawakal. Jodoh memang rahsia Allah.. tapi rahsia yang akan ada jawapannya juga cuma perlu sabar. Lambat atau cepat Allah tahu apa yang terbaik untuk kita.





“Maha Suci Tuhan yang telah menciptakan pasangan-pasangan semuanya, baik dari apa yang ditumbuhkan oleh bumi dan dari diri mereka maupun dari apa yang tidak mereka ketahui.” Surah ke 36. Ayat ke 36.

 


sekian dr saya......

to be continued with special post kot....insya ALLAH kalau ade mood lebey...hehehe

No comments:

Post a Comment