Thursday 29 November 2012

saudara atas 1 kalimah

assalamualaikum.......
pembuka bicara
semalam saya ada menghadiri 1 kelas ilmu yg di pimpin sendiri oleh student seangkatan saya.
seem like beliau byk mendalami ilmu agama . lancar saja percakapan nya dan tutur katanya teratur seperti sudah lama berceramah tp agak laju sedikit.

1 ungkapan yg menyentuh hati saya dan rakn2 adalah " kita ini saudara ats 1 kalimah iaitu laa ila haillallah, muhammadurasulallah". jd kita bertanggung jwb atas diri kita dan umat seangkatan dgn kite.

byk perkara lg perlu sy lakukn utk perbaiki diri saya, walaupon ramai org ckp usaha sekecil zahrah pon x kesah asalkn baik, tapi adakh usaha yg sedikit dpt menutup 7 pintu neraka utk sy da ahli keluarga saya? airmata baginda senantiasa mengalir mengenangkn umatnya, tetapi umatnya ada menangis merindunya?

sungguh kerdil diri ini, membazirkn airmata atas benda yg sia2, perlu ka? menangis kerana gagal berulang kali perlu ka?

seorg knk2 buta x pernh berdoa utk allah memberi penglihatannya kembali, tp sebaliknya takut akn soalan di akhirt nnt..... kalau itu semua terjadi pada aku, apa yg akn ak lakukan?

aku tahu, dini hari yg mendatang akn lagi byk dugaan yg perlu ak lalui, byk kekutn perlu ak kumpulkan dan perlu byk doa ak permohonkan supaya ak akn terus berlari mengejar yg pasti dan kebhgian hakiki.

in shaa allah.... kita akn tetap menjd saudara atas 1 kalimah
teguran mu ak perlukan
nasihatmu ak impikn
pujianmu tidak diperlukan.....

dari yg daif:cikturtle24@blogspot.com

No comments:

Post a Comment