Saturday 10 March 2012

tunjukan rasa kesyukuran mu :)

Abu Hazim pernah ditanya, apakah itu kesyukuran mata? ia bermaksud, jika engkau melihat suatu kebaikan, tolong sebarkan ia. jika engkau melihat suatu keburukan, rahsia ia. apa pula kesyukuran telinga? maksudnya, jika engkau mendengar sesuatu kebaikn, dengarlah baik baik. jika engkau sesuatu keburukan, diamkan ia. maknanya jgn engkau ambil sesuatu yang bukan hakmu dan jangn engkau cegah hak ALLAH yang ada padanya. apa maknanya kesyukuran perut? ia bermaksud bersabar dgn apa yg ada dibawahnya dan mencari ilmu untuk yg diatasnya. apakah dia kesyukuran kemaluan? sebagaimana firman ALLAH ia bermaksud orang yang menjaga kemaluannya. ( Al-mukminun:5)

Abu Hazim ditanya lg, apakah dia kesyukuran kedua belah kaki? bermakna jika engkau melihat suatu kebaikan yg membuatkan engkau berasa bahagia, manfaatkan ia. jika enkau melihat suatu keburukan yg menyebabkn engkau menderita, hentikan ia.

kalau kita dpt lihat secara mendalam konsep bersyukur itu luas.....dan amat la luas, bukan bermakna org miskin yg bersyukur aats kemiskinnnya itu diangggp mlas dan bukan bermakna sikaya yg bersyukur atas kekayaannya dianggp angkuh. bersyukur itu bukanlah redha dgn ketentuan tanpa berusaha dan bertawakl kpdnya dan hanya meletkn segala galany pd takdir semata mata. setelah kita berusaha kita bertawakl dan redha atas ketentuannya dan setelah kita ketahui keputusan nya bersyukur atas nkmat yg tuhan beri walaupon perit dan berusha lg sehingga berjaya.
setiap org ada cara mereka sendri untk mengexpresskan ...hhhhehehehe.... rase kesyukuran mereka kpd ALLAH.  semua itu bergantung kpd niat manusia itu sendri. dalam hadith 40 ade membincangkan..... rungkaian hadith pertama setiap amalan bergantung kpd niatnya, ketahuilah ALLAH itu amat mengetahui segala diluar dan didalm apa yg kita lakukan...

ketaatan nabi pernah digambarkan Aisyah:
Rasulullah solat malam hingga kakinya pecah - pecah, maka aku Aisyah bertanya: mengapa engkau melakukan perbuatan seperti ini padahal ALLAH telah mengampuni dosa mu yg dahulu mahupon yg akan dtg? Rasulullah menjawab, "aku mahu menjadi hamba yg bersyukur".

hehehee.....
jom berkawan sampai ke syurga ^_^

2 comments:

  1. perkonsian yang menarik cuma ada sedikit teguran mengenai tulisan. kalau dapat tukar kepada jenis tulisan yang jelas dan mudah untuk di baca mungkin dapat memudahkan orang nak membaca.

    ReplyDelete
  2. ai yai kapten ...hahhahaaah...
    terima kasih daun kladi '
    esok2 tegur lg....

    ReplyDelete